کد مطلب:122471 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:328

برهان و دلیلی عقلی بر اثبات عصمت
نظر باینكه امام و ولی اتصال تام بمبادی عالیه دارد و دارای كشف تام لاهوتی و علم حضوری شهودی و احاطی بتمام حقایق الهیه و امور دنیویه و برزخیه و اخرویه دارد و عواقب تمام امور را میداند و بصیر و آگاه و مطلع بر عوالم غیبیه وشهودی است و چیزی در قلمرو هستی و نظام وجود نیست كه از حیطه علم حضوری و كلی و استیعابی او خارج باشد مضافا باینكه دارای قوه ملكوتیه و لاهوتیه ایست كه این قوه رادع و مانع از هر گونه خطا و لغزش است پس تصور معصیت و عصیان و هوای نفسانی در ساحت مقدس امام



[ صفحه 234]



معصوم و مقام ولایت كلیه مطلقه اساسا راه ندارد.

و نیز نظر باینكه امام و ولی بتمام شئون فانی فی الله است یعنی وجودش فانی در وجود خدا و علمش فانی در علم خدا و قدرتش فانی در قدرت خدا و اراده اش فانی در اراده ی خدا و مشیتش فانی در مشیت خداست و بهیچوجه او را در قبال خدا هستی و علمی و قدرتی و مشیتی نیست كه من جمیع الجهات فانی فی الحق است بطوریكه (ما تشاؤن الا ان یشاء الله) پس بالبداهة و الضرورة العقلیه عصیان در مورد ایشان یعنی مقام امامت و ولایت به هیچ وجه من الوجوه راه ندارد چه معصیت یعنی خلاف اراده ی تشریعیه الهیه اراده نمودن و كاری انجام دادن و فرض این است كه اراده امام فانی و مستهلك در اراده خدا است پس بلا شبهه چنین كسی یعنی امام و ولی مبری و منزه از هر گونه خطا و مصون و محفوظ از هر گونه عصیان خواهد بود و از تمام ارجاس و ادناس طاهر و پاك است.

انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا(آیه 33 سوره احزاب).



آنكه معصوم آمد و پاك از غلط

او سروش جان وحی آمد فقط



فانی از خود گشته و زنده برب

زآن بود اسرار حقش برد و لب



زان كلام او كلام حق شده است

كآتش اندر دودمان خود زده است



چون محمد مظهر الله شد

از جهان غیب حق آگاه شد



لوح محفوظ است او را پیشوا

از چه محفوظ است او از هر خطا





[ صفحه 235]





آنچه فرماید نباشد از هوا

كشف لاهوت است و الهام خدا



گرچه قرآن از لب آن دلرباست

نامه حق است و گفتار خداست



گرچه قرآن از لب پیغمبر است

هر كه گوید حق نگفت او كافر است



آل اطهار محمد (ص) جمله شان معصوم باد

از خطا و ذنب و از جمله فساد



عصمت آنان ثابت و برهانی است

این اراده حضرت سبحانی است



جان (ربانی) ثناگو تا ابد

بر محمد مظهر ذات صمد



سایه قرآن و عترت مستدام

دائما لازال تا یوم القیام



تا قیامت این امامت جاودان

مثبت آن را دلیل عقل دان



هم ز قرآن هم ز برهان شاهد است

این ولایت تا قیامت ثابت است





[ صفحه 236]